Implementacja Dyrektywy nr 2019/633 w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych

02.08.2021 Publikacje

W piątek 30 lipca 2021 r. Rada Ministrów przyjęła rządowy projekt ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. Wg deklaracji nadrzędnym celem Projektu Ustawy pozostaje ochrona interesu publicznego, a nie indywidualnego, co oznacza, że jej celem jest wyeliminowanie nieuczciwych praktyk z obrotu gospodarczego, a nie zadośćuczynienie konkretnym, poszkodowanym przedsiębiorcom.

Zaproponowane przez resort rolnictwa w Projekcie zmiany obejmują m.in.:

  1. zdefiniowanie w relacjach między przedsiębiorcami 10 nieuczciwych bezwzględnie zakazanych praktyk handlowych, w tym:
    a. zapłata w terminie późniejszym niż 30 dni za produkty łatwopsujące się i 60 dni na pozostałe produkty;
    b. anulowanie zamówienia produktów łatwopsujących w terminie krótszym niż 30 dni przed przewidywanym terminem dostarczenia;
    c. bezprawne pozyskiwanie, wykorzystywanie lub ujawnienie przez nabywcę tajemnic handlowych dostawcy;
  2. zdefiniowanie 6 nieuczciwych praktyk, które mogą być dozwolone pod warunkiem, że zostały one przed ich stosowaniem jasno i jednoznacznie uzgodnione w umowie między nabywcą a dostawcą, a tym:
    a. zwrot przez nabywcę niesprzedanych produktów rolnych i spożywczych dostawcy, nie płacąc za te niesprzedane produkty;
    b. pobieranie od dostawcy opłaty stanowiącej warunek przechowywania, prezentowania lub oferowania do sprzedaży jego produktów lub udostępniania takich produktów na rynku;
    c. żądanie od dostawcy ponoszenia całości lub części kosztów rabatów na produkty rolne i spożywcze sprzedawane przez kupującego w drodze promocji;
    d. pobieranie rabatów promocyjnych i reklamowo-marketingowych;
  3. wprowadzenie procedury dobrowolnego poddania się karze pieniężnej, zgodnie z którą wysokość kary może być obniżona nie więcej niż o 50% w stosunku do kary, jaka zostałaby nałożona, gdyby strona nie poddała się dobrowolnie karze,
  4. rozszerzenie definicji produktów rolnych i spożywczych (m.in. o pasze, zwierzęta żywe, len surowy, nasiona i owoce oleiste, będące przedmiotem produkcji rolników).
  5. zmianę definicji nabywcy – będzie to przedsiębiorca lub organ publiczny, który bezpośrednio lub pośrednio nabywa od dostawcy produkty rolne lub spożywcze;
  6. ponowne wprowadzenie kryterium obrotu do analizy mającej na celu ustalenie istnienia przewagi kontraktowej.

Projekt jest implementacją Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/633 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorcami w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych. Dyrektywa weszła w życie 30 kwietnia 2019 r., a termin jej implementacji do porządku prawnego państw członkowskich upłynął 1 maja 2021 r.

W przypadku dodatkowych pytań lub wątpliwości serdecznie zapraszamy do kontaktu z:

Bernadeta Kasztelan-Świetlik

partner, radca prawny

b.kasztelan@gessel.pl

Mogą Cię zainteresować

05.03.2024

„Gram w zielone”, czyli Komisja Europejska zmusza Zalando do zmiany praktyk

W czasach, gdy dużo się mówi o stanie środowiska naturalnego a korzystanie z kopalnych źródeł energii jest wątpliwe i moralnie i ekonomicznie, proekologiczne postawy prz...

Publikacje
„Gram w zielone”, czyli Komisja Europejska zmusza Zalando do zmiany praktyk

08.12.2023

Cinema City kontra SFP-ZAPA. Sądowa walka o tantiemy trwa

Sądowa walka o tantiemy. Stawką w sprawie między Cinema City a SFP-ZAPA, którą rozstrzygnie niebawem Sąd Najwyższy, są dziesiątki milionów, a w przyszłości nawet setk...

Publikacje
Cinema City kontra SFP-ZAPA. Sądowa walka o tantiemy trwa
Wszystkie publikacje

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera!