fbpx
Autor: Ireneusz Walencik i Małgorzata Kryszkiewicz

Polscy prawnicy muszą nauczyć się szybko reagować na zmiany zachodzące na rynkach finansowych. Jako usługodawcy powinni umieć sprostać zmieniającym się oczekiwaniom swoich klientów. Dzięki temu łatwiej im będzie przetrwać trudne czasy. Tak uważają eksperci, którzy wzięli udział w debacie zorganizowanej z okazji ogłoszenia wyników badania opinii partnerów firm prawniczych na temat kondycji gospodarki oraz sytuacji w branży usług prawniczych. Sondaż przeprowadziła firma badawcza IPSOS, na zlecenie Wolters Kluwer Polska.

Debatę, w której wzięli udział Beata Gessel-Kalinowska vel Kalisz, wspólnik zarządzający w Kancelarii GESSEL, Wojciech Kocot, prof. Uniwersytetu Warszawskiego, Maciej Bobrowicz, prezes Krajowej Rady Radców Prawnych (KRRP) oraz Ireneusz Jabłoński, ekspert z Centrum im. Adama Smitha zdominował temat globalnego kryzysu na rynkach finansowych. Rozmówcy zastanawiali się, w jaki sposób wpłynął on na polski rynek usług prawniczych.

- Jeżeli w gospodarce mamy kryzys, to prawnicy też muszą to odczuć – mówiła Beata Gessel (…)

- Z sondażu wynika, że kancelarie nie zwalniają prawników, ale przecież my w środowisku wiemy, że największe zwalniały, tylko o tym nie mówią – dodała. Zgodził się z nią Maciej Bobrowicz, prezes Krajowej Rady Radców Prawnych (…) 

Jednak zdaniem ekspertów kryzys w Polsce nie jest tak bardzo odczuwalny, jak u naszych zachodnich sąsiadów (…) – Siłą naszej gospodarki jest sektor małych i średnich przedsiębiorstw. To one zatrudniają większość pracowników – podkreślał Ireneusz Jabłoński. A takie mniejsze podmioty są bardziej elastyczne od wielkich korporacji. Mogą więc łatwiej reagować na zmiany zachodzące na rynkach i szybko się do nich dostosowywać (…)

Wojciech Kocot (…) uważa, że największe firmy prawnicze mają dziś trudności bo zajmowały się głównie fuzjami i transakcjami na rynku nieruchomości, a one na razie się skończyły. Z badania wynika natomiast, że małe kancelarie obsługujące lokalnych przedsiębiorców nie przeżywają dużych trudności. Według Wojciecha Kocota sposobem na sytuacje kryzysowe powinno być świadczenie zróżnicowanych usług w wielu dziedzinach prawa (…)

Wtórowała mu Beata Gessel: - Prawnicy muszą się dziś specjalizować. Nie ma uniwersalnej recepty na kryzys. Dziś najważniejsze to utrzymać klientów, żeby nie odchodzili do konkurencji, skuszeni niższymi cenami. Klienci w czasie kryzysu „racjonalizują” swoje rachunki za usługi prawnicze – mówiła. Jej zdaniem spowolnienie rozwoju to czas na porządki w kancelariach. - Jesteśmy blisko dna i będziemy mogli się odbić twierdziła optymistycznie. I dodała, że w jej biurze po okresie posuchy miesiąc temu pojawiły się pierwsze zlecenia na obsługę fuzji (…)