Załamanie na rynkach finansowych spowoduje, że zmniejszy się zapotrzebowanie na usługi specjalistów od rynku kapitałowego. Może się jednak okazać, że dzięki obecnej sytuacji niektóre kancelarie wzmocnią swoją pozycję. 

W siedzibie Kancelarii Gessel (...) przy ul. Siennej w Warszawie od kilku lat Klientów wita duży obraz tygrysa autorstwa malarza, poety, projektanta graficznego Ryszarda Grzyba. W przyszłym tygodniu tygrysa zastąpi inna praca artysty – instalacja neonowa, która układa się w hasło Będzie lepiej, i coraz lepiej. – To nasze motto na inne czasy. W taki sposób mówimy o tym, co czeka rynek w przyszłości, a szczególnie w przyszłym roku. Niewątpliwie sytuacja będzie trudniejsza, ale nawet trudny rynek rodzi szanse, a nie same zagrożenia. I to chcemy pokazać też naszym partnerom – mówi Beata Gessel, właścicielka kancelarii Gessel.

Podobny optymizm przyda się pozostałym kancelariom. Choć przedstawiciele branży przyznają, że zwolnienie na rynku zaczęło być odczuwalne już pół roku temu, w przyszłym roku będzie widoczne naprawdę wyraźnie. Kancelarie czeka trudniejsza walka o nowych klientów, konieczność zmiany modeli biznesowych, przejrzenie biznesplanów w poszukiwaniu niepotrzebnych wydatków, a także przygotowanie nowych strategii cenowych, czyli konieczność obniżania stawek za usługi. – Trudniejsze czasy to sprawdzian dla kancelarii. Jakości oferowanych usług i dobrego zarządzania. Na rynku pozostaną najlepsi – uważa Beata Gessel.

Kryzys, który zaczął się od kłopotów systemu bankowego, pociągnął giełdy w dół, czego konsekwencją będzie mniejsza liczba planowanych debiutów na giełdzie. Rynek kapitałowy, który dla wielu kancelarii był w ostatnich latach ogromnym źródłem przychodu, teraz się skurczy. Dlatego ważna jest dywersyfikacja przychodów. Beata Gessel przyznaje, że podczas ostatniego kryzysu siedem lat temu zastanawiała się, jakie dziedziny usług rozwijać, żeby nie być uzależnionym od jednego źródła przychodów. – Uważam, że teraz będzie większe zapotrzebowanie na usługi procesowe, na rynku nieruchomości, w zamówieniach publicznych i nieuczciwej konkurencji. Zbudowaliśmy kompetencje w tych segmentach rynku i teraz zbliża się czas, w którym ten model zostanie poddany rynkowej weryfikacji – dodaje Beata Gessel (…)