Kto powinien decydować o pracy zdalnej: pracownik czy pracodawca

19.04.2021 Publikacje

Eksperci negatywnie oceniają umożliwienie pracy zdalnej wszystkim osobom mogącym świadczyć pracę z domu. Takie rozwiązanie wprowadzono w Niemczech

Eksperci negatywnie oceniają umożliwienie pracy zdalnej wszystkim osobom mogącym świadczyć pracę z domu. Takie rozwiązanie wprowadzono w Niemczech. W tym roku u naszych zachodnich sąsiadów weszło w życie rozporządzenie, które nałożyło na pracodawców obowiązek oferowania home office pracownikom biurowym lub osobom wykonującym pracę zbliżoną do biurowej. Przepisy obejmują zarówno instytucje publiczne, jak i prywatne firmy. Z ich przestrzegania są zwolnieni jedynie pracodawcy, w których przypadku wprowadzenie pracy zdalnej uniemożliwiają „ważne powody operacyjne”, np. gdy pracownik roznosi pocztę w zakładzie pracy czy wydaje materiały. W Polsce nie obowiązują podobne regulacje, choć pracodawca może polecić pracownikowi pracę zdalną podczas pandemii. (…)

Pracodawcy powinni iść na rękę pracownikom

W Niemczech pracownik, który otrzyma propozycję pracy zdalnej, nie musi jej zaakceptować, ale rząd zachęca do home office. Jeżeli praca zdalna w firmie jest niemożliwa, pracodawca musi zapewnić pracownikom odpowiednie środki bezpieczeństwa. Np. każda organizacja zatrudniająca powyżej 10 osób musi podzielić pracowników na grupy, a pracodawcy mają umożliwić pracownikom stacjonarnym elastyczne godziny pracy, aby ci nie musieli dojeżdżać do firmy w godzinach szczytu. W Polsce nie wszyscy wprowadzili podobne środki ostrożności. Nie ma np. przepisów, które narzucałyby pracę w trybie zmianowym, a możliwości wdrożenia pracy zdalnej są ograniczone.

– Praca zdalna nie jest możliwa ani celowa do wprowadzenia w warunkach każdego zakładu pracy i wobec wszystkich pracowników. To, czy dany rodzaj pracy da się wykonywać zdalnie albo czy jego wykonywanie w warunkach pracy zdalnej jest celowe, powinno być każdorazowo oceniane w sposób indywidualny przez pracodawcę. Regulacje prawne powinny zmierzać w kierunku stworzenia narzędzi, ale decyzję co do ich wykorzystania należy pozostawić pracodawcy. To przecież on organizuje pracę, ponosi ryzyko gospodarcze i to na nim ciąży obowiązek zapewnienia odpowiednich narzędzi – mówi Adam Kraszewski, radca prawny z Kancelarii GESSEL.

Praca zdalna raczej przyjmie się na stałe. Z badania zrealizowanego w Stanach Zjednoczonych przez PwC wynika, że 69 proc. firm świadczących usługi finansowe po pandemii planuje zagwarantować pracownikom prawo do home office przynajmniej raz w tygodniu. W Polsce praca zdalna najlepiej się przyjęła w firmach o wysokim poziomie cyfryza-cji, gdzie była standardem jeszcze przed pandemią.

 

Pełna treść artykułu dostępna jest w Dzienniku Polskim. 

Mogą Cię zainteresować

10.07.2024

Jedni idą na wakacje, a inni – na wojnę z gigantami cyfrowymi Microsoftem i Apple

W przypadku Microsoft - Komisja zarzuca Microsoft nadużycie pozycji dominującej na światowym rynku aplikacji SaaS poprzez związanie produktu do komunikacji i współpracy ...

Publikacje
Jedni idą na wakacje, a inni – na wojnę z gigantami cyfrowymi Microsoftem i Apple

26.06.2024

15.9 mln EUR kary za usunięcie wiadomości na Whatsapp

Komisja Europejska wydała pierwszą decyzję nakładającą karę finansową na przedsiębiorcę za usunięcie wiadomości na komunikatorze. Sprawa dotyczy spółki International Fl...

Publikacje
15.9 mln EUR kary za usunięcie wiadomości na Whatsapp
Wszystkie publikacje

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera!

tygrys