Po wyroku SN lepiej nie unikać kontrolerów z UOKiK
12.09.2019 Publikacje
Sąd Najwyższy wydał precedensowe orzeczenie dotyczące opóźnienia przeszukania firmy przez kontrolerów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Uznał, że kontrola formalnie nie zaczyna się na recepcji. UOKiK może ukarać już za wcześniejszy brak współdziałania, np. gdy firma opóźnia wejście kontrolerów do biura. T-Mobile za to, że opóźnił kontrolę o prawie godzinę, zapłaci jednak tylko 1,3 mln zł, zamiast 123 mln złotych.
Prawnicy nie mają wątpliwości, że każde orzeczenie dotyczące przeszukania jest bardzo ważne, bo wpływa na praktykę. Z danych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że w 2018 roku przeprowadzono przeszukania w dziewięciu sprawach, a w 2019 r. już w pięciu. Tyle, że przeszukanie w jednej sprawie może się odbywać u kilku przedsiębiorców, np. w sprawie zmowy przy sprzedaży ciężarówek DAF kontrolerzy przeszukali pięć firm. Wydany w sprawie T-Mobile wyrok Sądu Najwyższego jest zaś precedensowy. Sąd uznał, że recepcjonista czy ochroniarz nie jest osobą czynną do dokonywania czynności prawnych zgodnie z art. 97 kodeksu cywilnego. Okazanie recepcjoniście legitymacji kontrolera UOKiK nie rozpoczyna więc przeszukania, ale ukazanie legitymacji osobom wyraźnie upoważnionym do reprezentowania spółki w razie kontroli. W praktyce firmy, które wynajmują pomieszczenia biurowe mogłoby świadomie opóźnić przeszukanie, a wręcz go uniknąć, co utrudniłoby, a nawet uniemożliwiłoby UOKiK, zdobycie dowodów w postępowaniu antymonopolowym. W przypadku T-Mobile, mimo że formalny moment wszczęcia kontroli został przesunięty, SN uznał że UOKiK może ukarać firmę za wcześniejszy brak współpracy. – To jest bardzo ważne orzeczenie, które precyzuje, od którego momentu można mówić o „rozpoczęciu przeszukania”, ale też za co można nałożyć karę – mówi Bernadeta Kasztelan-Świetlik, radca prawny, wspólnik w kancelarii GESSEL. Zaznacza jednak, że należy poczekać jeszcze na pisemne uzasadnienie. Niemniej wyrok ma znaczenie nie tylko w tej sprawie, ale również dla szeroko rozumianego obrotu gospodarczego. (…)
|
Pełna treść artykułu dostępna jest na stronie www.prawo.pl
Mogą Cię zainteresować
08.12.2023
Cinema City kontra SFP-ZAPA. Sądowa walka o tantiemy trwa
Sądowa walka o tantiemy. Stawką w sprawie między Cinema City a SFP-ZAPA, którą rozstrzygnie niebawem Sąd Najwyższy, są dziesiątki milionów, a w przyszłości nawet setk...
08.12.2023
Local energy communities – the key to Poland’s energy transition
Szacuje się, że w całej UE działa obecnie ponad 9000 wspólnot energetycznych. Zwykle składają się one z szeregu pojedynczych mikroinstalacji słonecznych lub wiatrowych i...