Propozycji ograniczających zatory płatnicze ciąg dalszy…
03.07.2019 Publikacje
We wrześniu ubiegłego roku informowaliśmy o rządowych planach zmian dotyczących ograniczenia zatorów płatniczych w Polsce (Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych Newsletter Nr 84).
W maju br. projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych trafił do sejmu (druk nr 3475). Pierwsze czytanie odbyło się 12 czerwca, po czym projekt został skierowany do Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju.
Warto przypomnieć, czego dotyczą najważniejsze propozycje zmian w ustawie z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, której nazwa będzie brzmiała „ustawa o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych”.
- Skrócenie terminów zapłaty w transakcjach, w których dłużnikiem jest podmiot publiczny – sektor publiczny będzie miał obowiązek dokonywać płatności nie później niż w terminie 30 dni, z wyjątkiem podmiotów leczniczych, dla których termin będzie wynosił 60 dni.
- Jeżeli dłużnikiem zobowiązanym do zapłaty jest duży przedsiębiorca a wierzycielem mikro -, mały albo średni przedsiębiorca, termin zapłaty określony w umowie nie będzie mógł przekraczać 60 dni od daty doręczenia faktury dłużnikowi, pod rygorem nieważności zapisu umownego przewidującego dłuższy termin zapłaty.
Zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r. do kategorii mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw należą przedsiębiorstwa, które zatrudniają mniej niż 250 pracowników i których roczny obrót nie przekracza 50 mln EUR, lub roczna suma bilansowa nie przekracza 43 mln EUR, przy czym:
- małe przedsiębiorstwo definiuje się jako przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 50 pracowników i którego roczny obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza 10 mln EUR.
- mikroprzedsiębiorstwo definiuje się jako przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 10 pracowników i którego roczny obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza 2 mln EUR.
- Podwyższenie odsetek ustawowych za opóźnienia w płatnościach – stawka będzie równa sumie stopy referencyjnej NBP i dziesięciu punktów procentowych, czyli 11,5%. W przypadku podmiotów leczniczych odsetki pozostaną na tym samym poziomie (tj. suma stopy referencyjnej NBP i osiem punktów procentowych, czyli 9,5%).
- Zróżnicowanie kwoty rekompensaty za koszty odzyskiwania należności w zależności od wysokości wartości należnego świadczenie:
- do 5000 PLN: 40 EUR,
- od 5 000 – 50 000 PLN: 70 EUR,
- powyżej 50 000 PLN: 100 EUR.
- Zobowiązanie członków zarządu lub innego organu zarządzającego:
- podatkowych grup kapitałowych, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów,
- podatników innych niż podatkowe grupy kapitałowe, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym przekroczyła równowartość 50 mln EUR (wg średniego kursu ogłaszanego przez NBP w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości)
do przekazywania – pod rygorem nałożenia kary grzywny – do dnia 31 stycznia każdego roku ministrowi właściwemu do spraw gospodarki informacji o stosowanych w poprzednim roku terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Informacje te będą publikowane w BIP.
- Nadanie nowych kompetencji Prezesowi UOKiK, który będzie mógł wszczynać postepowanie przeciwko podmiotom w sprawie nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych, tj. wtedy, gdy w okresie 3 kolejnych miesięcy suma wartości świadczeń pieniężnych niespełnionych oraz spełnionych po terminie wynosi co najmniej 2 mln PLN, przy czym w przypadku postępowań wszczynanych w 2020 i 2021 roku, suma wartości pieniężnych wynosi co najmniej 5 mln PLN.
- W przypadku stwierdzenia nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych przez stronę postępowania, Prezes UOKiK nałoży karę pieniężną ustalaną wg wzoru opisanego w art. 13v projektu ustawy a informacja o decyzji będzie publikowana na stronie UOKiK.
- Informacje o prawdopodobieństwie wystąpienia opóźnienia w regulowaniu płatności będzie przekazywał Prezesowi UOKiK szef Krajowej Administracji Skarbowej na podstawie posiadanych informacji. W toku prowadzonego przez Prezesa UOKiK postępowania możliwe będzie w celu uzyskania informacji przeprowadzenie kontroli u przedsiębiorcy, także z udziałem Policji.
Ponadto w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi zaproponowano dodanie zapisu, że nieuzasadnione wydłużanie nadmiernie długich terminów zapłaty za towary/usługi narusza prawo i w kodeksie cywilnym (m.in. wprowadza możliwość wydania nakazu zapłaty).
Projekt zawiera także propozycje zmian m.in. ustaw Ordynacja podatkowa, o podatku dochodowym od osób prawnych, o podatku dochodowym od osób fizycznych, o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W przypadku pytań lub wątpliwości zapraszamy do kontaktu z:
Bernadeta Kasztelan-Świetlik
Wspólnik, radca prawny
b.kasztelan@gessel.pl
+48 22 318 69 57
Mogą Cię zainteresować
17.07.2024
Czy zatrudnienie przez Microsoft pracowników start-upów może być formą koncentracji ?
Czy zatrudnienie przez Microsoft pracowników start-upów może być formą koncentracji ? Zatrudnienie przez Microsoft pracowników start-upów jest badane jako możliwa fuz...
10.07.2024
Jedni idą na wakacje, a inni – na wojnę z gigantami cyfrowymi Microsoftem i Apple
W przypadku Microsoft - Komisja zarzuca Microsoft nadużycie pozycji dominującej na światowym rynku aplikacji SaaS poprzez związanie produktu do komunikacji i współpracy ...