fbpx

W środowisku prawniczym trwa dyskusja nad liberalizacją zasad reklamy usług prawniczych. Powodem jest coraz większa liczba działających na rynku tzw. biur pomocy prawnej, które w odróżnieniu od kancelarii radcowskich czy adwokackich nie mają żadnych ograniczeń w zakresie reklamy. Mimo że stanowisko samorządów prawniczych jest w tym zakresie bardzo konserwatywne, poszczególne kancelarie same szukają sposobów na ominięcie istniejących zakazów. 

(...) Korporacje muszą akceptować niektóre zachowania kancelarii, które jeszcze kilka lat temu były nie do pomyślenia. W wielką konsternację wprowadziła środowisko informacja reklamowa jednej z dużych warszawskich kancelarii, która pojawiła się w ubiegłym tygodniu w prasie ogólnopolskiej. – Poddaliśmy szczegółowej analizie przekazywane treści, uznając że mieszczą się one w ramach informacji i nie mają cech reklamy, która zawiera elementy wartościujące – mówi mecenas Dorota Bryndal, wspólnik Kancelarii GESSEL.

Pełnostronicowa informacja, w formie nieróżniącej się od tradycyjnej reklamy, mówiła o osiągnięciach w zakresie usług na rynkach kapitałowych. Tak śmiały ruch kancelarii prawniczej nie miał dotychczas w Polsce precedensu. O dziwo jednak nie spotkał się z żadną reakcją ze strony palestry. – Nie da się w dłuższej perspektywie uniknąć w Polsce tendencji światowych, zmierzających raczej w kierunku liberalnym – mówi Aleksander Galos, partner zarządzający Hogan & Hartson. Dodając, że zapewne nieprędko jeszcze doczekamy się anonsów w prasie w rodzaju „Adwokat Pospieszyński – rozwody tanio i skutecznie”.

(...) Adwokat jest uprawniony do informowania o swojej działalności, pod warunkiem, że taka informacja i jej forma jest zgodna z przepisami dotyczącymi ochrony konsumentów i nieuczciwej konkurencji oraz kodeksem etyki. Adwokat może rozpowszechniać informacje na temat świadczonej pomocy prawnej poprzez m.in. umieszczenie informacji na dokumentach firmowych. Składając ofertę w postępowaniu przetargowym lub na wyraźne życzenie potencjalnego klienta – może podawać informacje o swojej działalności zawodowej, które mogą mieć znaczenie przy jej ocenie. Całkowicie zakazane jest korzystanie z tradycyjnych nośników reklamy i umieszczanie w nich treści wartościujących typu „najlepszy”, „najtańszy” itd.

 
Autor: Tomasz Pietryga
Artykuł mieści się na stronie Gazety Prawnej