„Gram w zielone”, czyli Komisja Europejska zmusza Zalando do zmiany praktyk

05.03.2024 Publikacje Prawo konkurencji i prawo konsumenckie

W czasach, gdy dużo się mówi o stanie środowiska naturalnego a korzystanie z kopalnych źródeł energii jest wątpliwe i moralnie i ekonomicznie, proekologiczne postawy przedsiębiorców zaczynają mieć istotne znaczenie przy podejmowaniu przez konsumentów decyzji w procesie zakupowym.

Skoro przy wyborze towaru lub usługi coraz większe znaczenie ma informacja wskazująca na prowadzenie działalności gospodarczej uwzględniającej zrównoważony rozwój i ochronę środowiska, to możliwość zweryfikowania prawdziwości tych informacji jest kluczowa dla oceny, czy przedsiębiorca dopuszcza się nieuczciwej praktyki rynkowej czy też nie. Zgodnie z przepisami krajowymi oraz UE, przedsiębiorcy muszą przekazywać konsumentom informacje prawdziwe i powstrzymywać się od wprowadzania ich w błąd w celu wpływania na ich wybory.

Przykładem podjętych działań mających na celu  „ucywilizowanie” etykietowania produktów oraz zajęcie się wprowadzającymi w błąd twierdzeniami na temat ekologiczności oferowanych towarów czy usług jest przyjęcie  przez Parlament Europejski w styczniu 2024 r.  tekstu dyrektywy dotyczącej wzmocnienia pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej. Nowe przepisy mają działać przeciw greenwashingowi.

Również Komisja Europejska aktywnie podejmuje działania zmierzające do eliminacji praktyk uznanych za greenwashing. Jednym z nich jest niedawne zobowiązanie Zalando do usunięcia wprowadzających w błąd flag i ikon zrównoważonego rozwoju wyświetlanych obok produktów oferowanych na swojej platformie  (https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_24_948). Stosowana przez Zalando praktyka – zdaniem Komisji –  może wprowadzać konsumentów w błąd co do cech środowiskowych oferowanych produktów. W efekcie przyjętych zobowiązań Zalando ma dostarczać jasne informacje o korzyściach środowiskowych produktów, takich jak procent użytych materiałów pochodzących z recyklingu.

Related people

14. Bernadeta Kasztelan Swietlik 772x1158

Bernadeta Kasztelan-Świetlik

Partner
Radca Prawny

Prawo konkurencji i prawo konsumenckie | Compliance

Bernadeta Kasztelan-Świetlik

Bernadeta Kasztelan-Świetlik

Partner
Radca Prawny

Bernadeta po krótkim okresie orzekania jako asesor sądowy, zainteresowała się prawem konkurencji. Po odejściu z UOKiK pracowała m.in. przez rok jako dyrektor działu prawnego w UPC, a następnie dołączyła do Kancelarii GESSEL. W 2014 r. została powołana na stanowisko Wiceprezesa UOKiK, odpowiedzialnego za pion ochrony konkurencji (koncentracje, nielegalne porozumienia, przeszukania, nadużywanie pozycji dominującej). Propagowała programy complian...

7. Karolina Olszewska 772x1158

Karolina Olszewska

Senior Associate

Prawo konkurencji i prawo konsumenckie

Karolina Olszewska

Karolina Olszewska

Senior Associate

Specjalizuje się w prawie ochrony konsumentów (m.in. audyty regulaminów i wzorców umownych, postępowania przed UOKiK w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów) oraz prawie konkurencji (reprezentowanie klientów w sprawach zgłoszenia zamiaru koncentracji, stosowania praktyk ograniczających konkurencję, w szczególności w przypadkach nadużywania przez przedsiębiorców pozycji dominującej). Świadczy także usługi doradcze z zakresu prawa ...

Mogą Cię zainteresować

17.07.2024

Czy zatrudnienie przez Microsoft pracowników start-upów może być formą koncentracji ?

Czy zatrudnienie przez Microsoft pracowników start-upów może być formą koncentracji ? Zatrudnienie przez Microsoft pracowników start-upów jest badane jako możliwa fuz...

Publikacje
Czy zatrudnienie przez Microsoft pracowników start-upów może być formą koncentracji ?

10.07.2024

Jedni idą na wakacje, a inni – na wojnę z gigantami cyfrowymi Microsoftem i Apple

W przypadku Microsoft - Komisja zarzuca Microsoft nadużycie pozycji dominującej na światowym rynku aplikacji SaaS poprzez związanie produktu do komunikacji i współpracy ...

Publikacje
Jedni idą na wakacje, a inni – na wojnę z gigantami cyfrowymi Microsoftem i Apple
Wszystkie publikacje

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do newslettera!

tygrys