„Gram w zielone”, czyli Komisja Europejska zmusza Zalando do zmiany praktyk
05.03.2024 Publikacje Prawo konkurencji i prawo konsumenckie
W czasach, gdy dużo się mówi o stanie środowiska naturalnego a korzystanie z kopalnych źródeł energii jest wątpliwe i moralnie i ekonomicznie, proekologiczne postawy przedsiębiorców zaczynają mieć istotne znaczenie przy podejmowaniu przez konsumentów decyzji w procesie zakupowym.
Skoro przy wyborze towaru lub usługi coraz większe znaczenie ma informacja wskazująca na prowadzenie działalności gospodarczej uwzględniającej zrównoważony rozwój i ochronę środowiska, to możliwość zweryfikowania prawdziwości tych informacji jest kluczowa dla oceny, czy przedsiębiorca dopuszcza się nieuczciwej praktyki rynkowej czy też nie. Zgodnie z przepisami krajowymi oraz UE, przedsiębiorcy muszą przekazywać konsumentom informacje prawdziwe i powstrzymywać się od wprowadzania ich w błąd w celu wpływania na ich wybory.
Przykładem podjętych działań mających na celu „ucywilizowanie” etykietowania produktów oraz zajęcie się wprowadzającymi w błąd twierdzeniami na temat ekologiczności oferowanych towarów czy usług jest przyjęcie przez Parlament Europejski w styczniu 2024 r. tekstu dyrektywy dotyczącej wzmocnienia pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej. Nowe przepisy mają działać przeciw greenwashingowi.
Również Komisja Europejska aktywnie podejmuje działania zmierzające do eliminacji praktyk uznanych za greenwashing. Jednym z nich jest niedawne zobowiązanie Zalando do usunięcia wprowadzających w błąd flag i ikon zrównoważonego rozwoju wyświetlanych obok produktów oferowanych na swojej platformie (https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_24_948). Stosowana przez Zalando praktyka – zdaniem Komisji – może wprowadzać konsumentów w błąd co do cech środowiskowych oferowanych produktów. W efekcie przyjętych zobowiązań Zalando ma dostarczać jasne informacje o korzyściach środowiskowych produktów, takich jak procent użytych materiałów pochodzących z recyklingu.
Related people

Bernadeta Kasztelan-Świetlik
Partner
Radca Prawny
Prawo konkurencji i prawo konsumenckie | Compliance
Partner
Radca Prawny
Bernadeta po krótkim okresie orzekania jako asesor sądowy, zainteresowała się prawem konkurencji. Po odejściu z UOKiK pracowała m.in. przez rok jako dyrektor działu prawnego w UPC, a następnie dołączyła do Kancelarii GESSEL. W 2014 r. została powołana na stanowisko Wiceprezesa UOKiK, odpowiedzialnego za pion ochrony konkurencji (koncentracje, nielegalne porozumienia, przeszukania, nadużywanie pozycji dominującej). Propagowała programy complian...
Senior Associate
Specjalizuje się w prawie ochrony konsumentów (m.in. audyty regulaminów i wzorców umownych, postępowania przed UOKiK w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów) oraz prawie konkurencji (reprezentowanie klientów w sprawach zgłoszenia zamiaru koncentracji, stosowania praktyk ograniczających konkurencję, w szczególności w przypadkach nadużywania przez przedsiębiorców pozycji dominującej). Świadczy także usługi doradcze z zakresu prawa ...
Mogą Cię zainteresować
17.07.2024
Czy zatrudnienie przez Microsoft pracowników start-upów może być formą koncentracji ?
Czy zatrudnienie przez Microsoft pracowników start-upów może być formą koncentracji ? Zatrudnienie przez Microsoft pracowników start-upów jest badane jako możliwa fuz...
10.07.2024
Jedni idą na wakacje, a inni – na wojnę z gigantami cyfrowymi Microsoftem i Apple
W przypadku Microsoft - Komisja zarzuca Microsoft nadużycie pozycji dominującej na światowym rynku aplikacji SaaS poprzez związanie produktu do komunikacji i współpracy ...