Pilne wdrożenie PPK to obowiązek dla każdej firmy, która zatrudnia powyżej 49 pracowników. Pomocą może być współpraca z instytucjami finansowymi. Trzeba tylko wiedzieć, o co pytać.

Instytucje finansowe deklarują otwartość na rozmowy z firmami wdrażającymi PPK. Warto skorzystać z takiej pomocy, bo ewentualne błędy związane z przygotowaniem programu mogą doprowadzić do konieczności płacenia wysokich kar.

Jak wynika z raportu firmy KPMG opublikowanego w październiku 2019 r., jednym z najważniejszych wyzwań związanych z wprowadzeniem PPK, oprócz kwestii organizacyjnych, jest osiągnięcie wystarczającego poziomu kompetencji przez przedsiębiorców i ich działy HR, niezbędne do jego uruchomienia. Samo wdrożenie PPK nie jest szczególnie trudne, ale jak pokazały przykłady wdrożeń programu w dużych firmach, podczas uruchamiania programu można się zetknąć z wieloma wątpliwościami natury prawnej dotyczącymi różnych aspektów programu. Najlepszym sposobem na to, by sobie z nimi poradzić, jest po prostu skontaktowanie się z przedstawicielami instytucji wprowadzających PPK. Te, po pierwszym etapie wdrożenia, mają już niezbędne kompetencje do udzielania wskazówek i rad dla przedsiębiorców.

KRYTERIA WYBORU INSTYTUCJI

Na rynku istnieje obecnie 20 firm, które oferują Pracownicze Plany Kapitałowe. Każdy przedsiębiorca musi wybrać jedną z nich. Co do zasady, ich oferta musi spełniać określone wymagania ustawowe, dlatego między najważniejszymi aspektami oferty (kosztami prowadzenia PPK) nie ma zbyt wielkich różnic. Ponadto pracodawcy w zasadzie nie mogą od tych firm skorzystać z żadnych, dodatkowych ofert finansowych. Czym więc się kierować? - Co prawda kryteria wyboru instytucji zarządzającej są określone ustawą, ale przystępując do wyboru instytucji finansowej, warto się zastanowić, co może kryć się pod lakonicznymi sformułowaniami ustawy i co jest dla nas istotne - komentuje Adam Kraszewski, managing associate, radca prawny w kancelarii GESSEL. (...)

KRYTERIA WYBORU PPK

Dokonując wyboru instytucji finansowej, należy kierować się przede wszystkim kryteriami wskazanymi w ustawie o PPK, a mianowicie: oceną proponowanych przez instytucje finansowe warunków zarządzania środkami gromadzonymi w PPK; efektywnością instytucji finansowej w zarządzaniu aktywami; posiadanym doświadczeniem w zarządzaniu funduszami inwestycyjnymi lub funduszami emerytalnymi; a także najlepiej rozumianym interesem osób zatrudnionych. W zapytaniu ofertowym firma może doprecyzować te kryteria poprzez wskazanie czynników, na podstawie których będzie dokonywała oceny.

- Udział przedstawicieli osób zatrudnionych w wyborze instytucji finansowej jest pożądany i nie powinien zamieniać się w ogólnozakładowy plebiscyt. Musimy pamiętać, że dokonując wyboru partnera, bazujemy na kryteriach merytorycznych a nie na emocjach - wyjaśnia  Adam Kraszewski.

Jak wynika z doświadczeń we wdrażaniu PPK w dużych firmach, szczególnie interesujące są wewnętrzne szkolenia dotyczące PPK, w tym dlaczego programy zostały stworzone. - Tylko mając wiedzę, pracownik będzie w stanie podjąć świadomą decyzję. Pod kątem budżetowania działalności podmiotu zatrudniającego rozważyć można wcześniejszą niewiążącą anonimową ankietę dotyczącą zainteresowania PPK. Pozwoli to na zorientowanie się, jaki może być spodziewany poziom partycypacji - podpowiada radca prawny. (...)

 

 

Adam Kraszewski
managing associate, radca prawny

 

PPK są produktem wystandaryzowanym. Istotne jest natomiast aby służby kadrowe pracodawcy dysponowały ze strony instytucji finansowej wsparciem. W tym zakresie nie chodzi tylko o ogólne materiały informacyjne, ale sprawne stałe wsparcie, które będzie reagować w przypadku problemów z wgraniem danych czy korektą.

 

Pełna treść artykułu dostępna jest w lutowym wydaniu magazynu "My Company Polska" 2/2020 (53)